GDPR
Obce, školy a školky většinu osobních údajů spravují a zpracovávají na základě zákona. K takovému nakládání s osobními údaji žádné písemné souhlasy nepotřebují. Po zákonem stanovenou lhůtu uvedenou v Plánu skartace osobní údaje spravují. v takovém duchu budou případné odpovědi na dotazy občanů.
Obce, školy a školky povinně jmenují Pověřence, na kterého občané mohou směrovat případné dotazy a žádosti.formuláře.zip
Dopad GDPR tedy není nijak dramatický. Často jde jen o rekapitulaci v rámci zajišťovaných agend.
- Někde je to příležitost pro "inventuru" a menší přesun několika desek a šanonů do zamykatelné skříně
- Někde stačí přidat zámek nebo přijmout organizační opatření, že úklid probíhá za přítomnosti starosty/tajemníka/úředníka/ředitele/učitele
- Někde jde o nastavení hesla pro přihlášení do PC nebo notebooku či služebního chytrého telefonu
- Někde stačí uklidit stůl
Jen při práci s nejcitlivějšími osobními údaji, jako jsou majetkové poměry, zdravotní stav, jde o jakési riziko. Ale i tady stačí většinou princip předběžné opatrnosti a mlčenlivosti. V kanceláři je proto potřeba myslet na "rozpracované" aktivity, kdy přichází občan až k "úředníkovi", často k jeho stolu. Ani jeho oči by neměli mít přístup k rozhodnutím soudu, vyjádření specializovaného pracoviště. Často stačí zavřít desky nebo složku překrýt čistým papírem. Na nástěnkách by neměly viset seznamy neplatičů, seznámky dětí s problémy atd.
Na GDPR jde svést i potřeba nákupu nové skříně či vybavení kontaktního pracoviště :) nebo těžko vyslovované přání, aby kolega nebo uklízečka nepoužívali klíč od mé kanceláře. Prostě to je opatření ke zvýšení ochrany osobních údajů ...
Není vhodné nařízení zlehčovat, ani z něj mít strach. A jako každé nařízení, zákon nebo vyhláška - platí, aby chránilo, ale dá se i zneužít. Jen je potřeba rozumět jeho smyslu a podle toho se zařídit.
Doporučení vyslovené v jedné obci nelze zobecnit na druhou. Vždy vycházíme z daných zvyklostí a zařízení, četnosti vstupu atd. Tudíž někde stačí to, jinde to může znamenat mnohem větší náklady (bezpečnostní dveře do úřadu, alespoň 2 zamykatelné skříně, objednávku IT služeb atd.). Záleží vždy na podmínkách tady a teď. I změny mohou znamenat zvýšení rizika (nákup notebooku místo stolního počítače, chytrý telefon již umožňuje vstup do obecního emailu atd.)
Tak se toho nebojme, když už tomu rozumíme :)
V případě potřeby kontaktujte zaměstnance DSO Nová Lípa, kteří Vám pomohou při pochybnostech.
Hezký den vám veřejně přeje
Alžběta Kolářová, tel. 733 396 266 :)
Dotazy směrujte na nový email: novalipa@seznam.cz
Obecné zásady ochrany osobních údajů v rámci DSO Nová Lípa:
Zásady ochrany osobních údajů_DSO Nová Lípa.docx